برای تعمیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی لطفا با شماره 09369036857 تماس بگیرید و برای مشاوره ، طراحی و تولید تجهیزات آشپزخانه صنعتی و یا استعلام قیمت با شماره زیر تماس بگیرید 

                 09128611259

در آشپزخانه های صنعتی موردی که قابل برسی و اشاره هست یکی از تفاوتهای آشپزخانه صنعتی با آشپزخانه منازل است ممکن است در یک آشپزخانه صنعتی بیشتر از بیست نفر فعالیت داشته باشند (اشپزها و سرآشپزها ، سالاد زن ، وسط کار ، گارسون ،نظافتچی ها و سایرین در شیفتهای مختلف مخصوصا در ادارات و سازمانها ) ولی در آشپزخانه منزل یک یا دو نفر 

 

در آشپزخانه های منازل شستشو و نگه داری تجهیزات در دست همان کد بانوست که میداند چه کند .

 

اما در آشپزخانه های صنعتی چه میگذرد 

 

با توجه به اینکه گاهی اوقات برای تعمیرات تجهیزات آشپزخانه با ما تماس گرفته میشود و برای بازدید و یا تعمیرات تجهیزات آشپزخانه های صنعتی مراجعه میکنیم میبینیم که قسمتی از تجهیزات با بد ترین وضعیتی نگه داری شده اند که گاهی اوقات قابل تعمیر نیستند یا به سختی تعمیر میشوند .

 

مثلا تجهیزاتی که دارای قسمتهای برقی هستند شستشو میشوند آن هم از بالا تا پایین فر های ریلی ، کباب پز های ریلی ، چرخ گوشتها و غیره که دارای قسمتهای مکانیکی و چرخ دنده هستند. 

 

قسمتهایی که نیاز به روغن کاری دارند  روغن کاری نمیشوند . 

 

باید به این نکته توجه داشت که تجهیزات آشپزخانه های صنعتی دارای قسمتهای مختلف هستند که اگر درست استفاده نشوند و یا یک نفر از پرسنل رسیدگی دایم به انها نکند به سرعت دچار مشکل میشوند . 

 

               لطفا قسمتهای مکانیکی را روغن کاری کنید . 

               لطفا قسمتهای الکترونیکی را نشویید فقط پاک کنید . 

 

   سازمانها ، ادارات ، کارخانه جات ، مراکز طبخ غذا و به طور کلی مجموعه هایی که دارای قسمت مجزای تاسیسات هستند میتوانند 

 

قسمتی از شرح وظایف پرسنل تاسیسات را  رسیدگی به وضعیت ماشین الات و دستگاه های آشپزخانه صنعتی آن مجموعه تعریف کنند . 

 

نگه داری و مجاورت دستگاه فر های ریلی با سایر دستگاه ها 

 

در آشپزخانه فست فود ها به دفعات مشاهده شده که دستگاه های دارای قسمتهای برقی و دیجیتالی به علت کمبود فضا در مجاورت لوازم پخت قرار میگیرند . 

 

گریل یا فر ساندویچی باید با قسمتهای برقی و دیجیتالی دستگاه ها فاصله داشته باشند تا گرما باعث ذوب شدن تدریجی قسمتهای برقی نشود . 

 

در آشپزخانه های صنعتی دیده شده که به دلیل ورود روغن و تصاعدات بخارو غیره و گرما فن های خنک کننده هم از کار افتاده و به دستگاه اسیب وارد کرده و بهتر است که گاه گاهی فن های خنک کننده هم کنترل شود . 

 

                     فیلتر چربی گیر در هودهای صنعتی 

در آشپزخانه های صنعتی (فست فودها ، رستورانها و سایر ) یکی از قسمتهای مهم هودها وفیلترهای چربی گیر هود ها است که بعد از مدتی دچار مشکلات قابل تاملی میشودکه از چشم خیلی از دوستان و عوامل آشپزخانه ها دور میماند .

فیلترها بعد از مدتی در صورتی که شسته نشوند با لایه زخیمی از چربی و دوده سوخته شده حاصله از فرایند پخت پوشیده میشوند .

که این موضوع باعث ایجاد بوی نامطبوع ، تجمع میکروبها و باکتریها و سوسک و حشرات و ظاهری زننده میگردد .

برای رفع این مشکلات باید قبل از انباشته شدن لایه های چربی بر روی همدیگر فیلترها را با آب جوش و مایع ظرفشویی شستشو داد و بهتر است که شستشوی فیلترها در برنامه های شستشوی دوره ایی برای پرسنل تعریف شود . 

                                      سخنی با مراکز آموزش آشپزی

در زمان تحویل و چیدمان تجهیزات یکی از آشپزخانه های صنعتی که در شهرک صنعتی راه اندازی شده بود مدتی با پرسنل آشپزخانه به صورت همزمان کار میکردم و به مسئله ایی برخوردم که بد نیست به آن اشاره ایی بکنم .

پرسنلی که به تازگی با ارائه  مدارک آشپزی استخدام شده بودند هیچکدام با تجهیزات آشپزخانه های صنعتی آشنایی نداشتند به این معنی که به صورت سنتی و با چند عدد دیگ و اجاق آموزش دیده بودند و آشنایی حد اقلی با تجهیزاتی مثل کباب پز ریلی ، سیخ گیر ، سیخ شوی ، ماشین ظرفشویی ، کانتر های سلف سرویس و حتی دم کن برنج نداشتند .

و به طور مثال غذایی که برای دم کردن باید توی دم کن برنج گذاشته شود را بوسیله شعله بالای دیگ دم میکردند در صورتی که شرکت خریدار تجهیزات مبلغ قابل توجهی هزینه خریداری تجهیزاتی کرده بود که پرسنل اشنایی با استفاده از این تجهیزات و لوازم را نداشتند و در مقابل آموزشی که قرار بود در مورد نحوه استفاده از تجهیزات به انها داده شود مقاومت میکردند و میگفتند که چون ما با این روش آموزش دیدیم ریسک استفاده از دم کن رو نمیپذیریم میترسیم برنج شفته یا سوخته شود .

حالا دیگهای پلو پز صنعتی دیگر پیش کش 

مطالب فوق دو روش مطلب را گوشزد میکند 

اول اینکه آموزش دهندگان آشپزی صنعتی تجهیزات مرتبط را هم معرفی کنند .

دوم اینکه شرکتها یا مجموعه های در حال احداث در صورت نیاز به استخدام اشپز در زمان مصاحبه و گزینش مطمئن شوند که آشپز یا مدیر مورد استخدام ،از تجهیزات آشپزخانه های صنعتی میتواند استفاده کند یا حد اقل آموزش پذیر باشد 

 

لازم به ذکر است که در لوازم آشپزخانه های صنعتی پاک کننده های تجهیزات آشپزخانه مثل اجاق و گریل و تجهیزاتی که روغن بر روی انها مینشیند به صورت تخصصی وجود دارد که گروه فنی وصال تجهیز عرضه کننده این مواد هم هست .

و شیوع ویروس کرونا در جهان صدمات شدیدی به صنایع مختلف از جمله صنوف مربوط به مراکز تهیه غذا و آشپزخانه های صنعتی زده که برای کمر شدن اسیبها بهترین روش برای ضد عفونی کردن و ویروس زدایی استفاده از آب ژاول یا همان وایتکس است که باعث از بین رفتن کامل ویروس ها میشود والبته شستشوی دستها با آب وصابون و استفاده از الکل برای ضد عفونی وویروس زدایی دست و سطوح 

آشپزخانه های صنعتی به دلیل وجود استیل و فلزات ، اگر تجهیزات آشپزخانه های صنعتی به خوبی ویروس زدایی نشوند ممکن است خطرناک تر از بقیه مکانها باشند .